De wereld als prullenbak - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van joan lufting - WaarBenJij.nu De wereld als prullenbak - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van joan lufting - WaarBenJij.nu

De wereld als prullenbak

Door: Joan Lufting

Blijf op de hoogte en volg joan

30 April 2006 | Mozambique, Maputo

Tijdens de busritten van A naar B. Vliegt alles hier het raam uit. ‘sorry, kunt u even het raam openen? Dan kan ik mijn afval in de ‘prullenbak’ gooien’.....

Een batterijen verzamelplaats? Hoezo? Er is hier geen Xenos, Vroom & Dreesman of Hema waar je deze kan inleveren. Dus gewoon in de prullenbak of ‘prullenbak’.

Helaas werkt het hier nog niet zoals in Nederland. Gelukkig is het hier nog zo mooi. Maar ik vrees dat dat niet lang meer zal duren. Helaas moet het eerst flink fout gaan voordat er maatregelen voor het behoudt van de natuur worden getroffen.

Tevoet van de supermarkt tot aan het hostel:

(In het engels) (weet dat 30.000Mt. ongeveer 1 euro is.)
“Madam! Sister! Sister! Eindelijk! Ik wacht al zo lang. Wilt u even kijken naar mijn batik doeken. Ze zijn mooi.... Kijk sister, kijk! Een doek voor maar 200.000 Mt. Kijk Sister! Twee doeken voor maar 300.000Mt. Sister please, wilt u deze kopen? Wilt u deze alstublieft kopen? Kijk sister! Ok, a good price, twee doeken voor 200.000 Mt. Alstublieft, wilt u iets van mij kopen. Een doek voor maar 150.000Mt. sister please, Batik voor maar 100.000 Mt. Nice price! Please koop dit! Ik heb niks, ik heb geen geld, ik moet iets verkopen om naar huis te kunnen gaan. Alstublieft, ik heb zo’n honger. Ik heb niks.... helemaal niks. Oke, ik geef u alle doeken voor maar 50.000Mt. Alstublieft!!!!

Toen arriveerden wij bij het hostel en zonder iets bij hem gekocht te hebben gingen wij naar binnen. Hij wilde al zijn doeken wel verkopen om maar iets te hebben.

Paradijs met eten, onderdak en genoeg vermaak:

Dan arriveren wij na een lange bus rit tussen de lokale bewoners in Tofo. Aan de kust in Mozambique. We worden opgehaald door medewerkers van het hostel waar wij gaan verblijven.... Het is een waar paradijs waar we in beland zijn. Zon, Zee, Strand. Heerlijk eten en cocktails.......Alles is hier aanwezig.

Wat een verschrikkelijk, pijnlijk contrast waar wij ons zo heerlijk in laten onderdompelen. Ik denk aan die meneer die al zijn koopwaar voor nog geen 1,50 euro aan ons wilde verkopen om thuis te kunnen komen.......hoe kan het toch dat rijk en arm zo dichbij elkaar leven en het verschil zo groot is.

Veel liefs Joan

  • 30 April 2006 - 15:14

    Hoi Joan:

    Ik ben bezig met af te vallen. Ons luxe probleem is 'hoe blijf ik gezond zonder mij te overeten.'Pijnlijk.

    Had de rijke wereld maar zoveel compassie voor de resterende tweederde van de wereld als jij hebt. Begeerte en hebzucht zijn grote kwalen.

    Ik ben trots op je. Blijf schrijven, je hebt een beeldend talent van schrijven om gevoelens onder woorden te brengen.

    liefs en kusjes,

    Je pa.

  • 30 April 2006 - 19:58

    Yeun:

    Luxe en armoede staan naast elkaar. Pijnlijk, maar ook goed dat jij dit heb kunnen zien en heb mogen meemaken!
    Daarom is het zo onbegrijpelijk, dat wij soms zo vaak zitten te zeuren om niks! Wij zijn gewoon verwend of beter gezegd misschien wel verpest door alle luxe!
    Je maakt elke dag wat mee wat mooi of pijnlijk is. Maar 1 ding weet ik zeker, je hebt al een hoop geleerd! Sterkte Joan.
    Liefs Yeun

  • 03 Mei 2006 - 09:14

    Chocolat:

    Hello Djooaaan!!
    How are you sista?!
    I'm glad we're going to Pretoria, to meet your lovely boyfriend!! I'm very currious about him and can't wait to meet him!!! How you like my English, sista? Betta than my portugese, right? Ciao! Big kiss, Chocolat.

  • 23 Juni 2006 - 14:54

    Susanne (moeder Sem):


    23 Jun 2006 16:53 uur
    hoi lieve Joan,
    ik heb een tijd het draadje niet gevolgd, maar zie dat je weer volop aan het reizen bent (geweest). leuk om te lezen... ik ga zo naar de zomerborrel van het kdv en kijk er altijd naar uit Sem weer te zien. is zo'n schatje (hihi). vorige week is hij 2 geworden. gaat hard...
    geniet van je verblijf in Africa...
    groet Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

22 November 2006

16 December

24 Oktober 2006

Sani pass

11 Augustus 2006

Verhuizing

30 April 2006

De wereld als prullenbak

27 April 2006

Grensovergang
joan
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 32121

Voorgaande reizen:

29 September 2005 - 29 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: