Agape - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van joan lufting - WaarBenJij.nu Agape - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van joan lufting - WaarBenJij.nu

Agape

Door: Joan Lufting

Blijf op de hoogte en volg joan

31 Oktober 2005 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ongeveer 45 kinderen van 2 tot 18 jaar. Wees. Bijna alle ouders, van de kinderen, zijn overleden aan AIDS. Van een meisje weet ik dat ze heeft gezien hoe haar vader haar moeder heeft vermoord, zij is 6 jaar oud. Er zijn hier kinderen die zelf ook besmet zijn met het HIV/AIDS virus.

Eind December vorig jaar brandde een groot gedeelte van de keuken en woonkamer van het weeshuis af. Ze zijn met ieder 2 paar kleren verhuisd naar een plek dat ze tijdelijk konden huren. Hier wonen ze nu nog. In verschrikkelijke vieze, kleine hokken. De kleintjes slapen in stapelbedden, de grote op de grond. Beddengoed word bijna niet gewassen. Als de pampers op zijn krijgen de kleintjes een plasticzak om…..het stinkt er naar poep, plas, andere mensengeuren en vocht. Het zijn verschrikkelijke omstandigheden.

Een paar dagen geleden zijn we erachter gekomen dat op maandag 31 oktober de kinderen uit deze huurwoning moeten. Er komen andere huurders in de plaats. Dit betekend dat ze op straat staan. Niemand die ze opvangt.

Een aantal vrijwilligers zijn direct naar de 'oude' afgebrande plek van Agape gegaan en hebben een inventarisatie gemaakt van wat er allemaal moet gebeuren om alles weer in een week tijd leefbaar te maken. Het scheelt dat er een aantal gebouwen niet afgerand zijn en alleen een likje verf en een schoonmaakbeurt nodig hebben.

Een groep van vrijwilligers zijn zondag naar de kerk geweest waar ze deze noodsituatie uitgelegd hebben. Er zijn vele na de dienst naar hen toe gegaan en hebben aangeboden om te komen helpen. Deze week zijn er vele professionele medewerkers gekomen. Van tegelzetters, tot tuinmannen, van dakleggers tot gewoon vrienden van vrienden die graag een handje mee hielpen. Het was altijd erg gezellig en iedereen was druk in de weer met zijn eigen ding. Ik zelf heb schoongemaakt, de meisjes slaapkamer geverfd (roze) en de jongens slaapkamer schoongemaakt. Ramen ingezet (en mijn initialen achter gelaten in de Putty), een grote gleuf gegraven dwars door de tuin voor de waterleidingen en met z’n 20-gen een slingergemaakt en een stuk of 1500 grote bakstenen verplaatst in de tuin. Het was hard werken deze week.

Nu zijn we een week verder en zo goed als klaar. De druk is wat van de ketel af, want zaterdagavond werd ons verteld dat de kinderen er niet gelijk op maandag uit moeten. Nu gebeurt dit ergens deze week. Er is eigenlijk nooit echt volledige duidelijkheid over, hoe wat, wanneer en waar….we zijn nog steeds in Afrika….

In het begin van de week gingen we de tuin van Agape opruimen er lag heel veel afval, heel veel oude dingen. Vieze, doordrenkte matrassen, rot en schimmel, kapot en rot speelgoed. We verzamelden alles op 1 plek en deden de kleine dingen in vuilniszakken en zetten die langs de kant van de weg. Binnen de kortste keren waren er een stuk of 6-7 mensen die tussen al deze zut ‘bruikbare’ dingen zochten en mee naar huis namen. Je moest eens weten wat daar allemaal lag. Een zwerver in Nederland zou zijn neus er voor ophalen.

Toen kwamen we thuis na een dag hard werken, ik nam een douche met heerlijk warm water. At een boterham en ging in een heerlijk bedje liggen slapen voor een uur of twee totdat ik gewekt zou worden door een vrijwilliger dat het eten klaar was.

Wij weten half niet hoe mooi en rijk ons leven is.

Daarom proberen wij hier, nu in een week tijd deze schatten van kinderen een waardig bestaan in goede levensomstandigheden, door hun huis op te knappen, zodat ze van daar uit verder kunnen.


Kijk voor de foto's van Agape op:
http://spaces.msn.com/members/JoaninAfrika/

Als je me wilt spreken kan je me bereiken op
telnr: 0027 - 317 69 14 96 (tot 02 december)

  • 31 Oktober 2005 - 12:17

    Sees:

    Joanie, ik kan me niet eens half voorstellen wat je daar allemaal te zien krijgt en wat een leed er daar is, het is goed dat er mensen zijn zoals jij met een groot hart waar alle verhalen van al die mensen in passen. Joanie je bent een lieverd!!!!

  • 31 Oktober 2005 - 12:18

    Saskia:

    Eh...Sees is trouwens Saskia (foutje hihi). Maar goed Joan, nogmaals helemaal super wat je daar doet.

  • 31 Oktober 2005 - 12:24

    Riny Verhoeven:

    lieve Joan bedankt voor je verhaal en de foto's, dat jullie keihard gewerkt hebben is wel te zien!Zo basaal bezig zijn met je handen om de dingen te doen die er werkelijk iets toe doen in het leven, niet meer en niet minder. Dat is toch heel bijzonder lijkt me.....Fijn dat je een goed bed hebt en een heerlijk bad en ws veel boeiende mensen om je heen. Ik hoop dat je ook goed voor jezelf blijft zorgen he!? liefs Riny

  • 31 Oktober 2005 - 19:05

    Maart (H):

    Wat ben je toch geweldig!!! Wat heerlijk om je op die foto's bezig te zien. Ik mis je sprankelende persoonlijkheid hier!!! Maar ze mogen je daar van mij nog even lenen hoor, hihi!! Nog ongeveer 5 maanden en dan kan ik je knuffelen!!!!! Vele kussen en digitale knuffels!

  • 31 Oktober 2005 - 22:14

    Loek:

    Lieve Joan, je schrijven bewijst temeer hoe hard de hulp nodig is. Je leert de wereld zo wel kennen zeg, tsjonge. Dank voor de foto reportage, zo reis een een heel klein stukje mee. Wat een contrast; het zware leven van die kinderen en dan die beelden van een paradijslijke natuur!
    Hou je haaks, veel energie en wijsheid toegewenst.
    Mijn gedachten zijn regelmatig bij jullie met veel liefs!!

  • 01 November 2005 - 13:23

    Wilma, Ivo En Bob Lauteslager:

    Hallo Joan,
    Wat een indrukken doe je op! En wat een mooi werk verricht je in Zuid Afrika. We zijn trots op mensen zoals jij die de medemensen zo willen helpen en ondersteunen. Je hebt prachtige foto's gemaakt en het geeft een goeie indruk. En toch lijken de kinderen heel gelukkig, het kan ook zijn dat ze een dagje samen met jullie heel gelukkig waren. Veel moed en geluk met hetgeen je zo begaan bent.
    Liefs, Wilma, Ivo en Bob

  • 02 November 2005 - 12:39

    Wout Van Doornik:

    Fantastisch dat jullie, geheel onverwacht, zulke nuttige dingen kunnen doen voor Agape. Dat hadden we eerder moeten weten! Hartelijke groeten,
    Wout.

  • 03 November 2005 - 08:46

    Maartje (van Herwijnen):

    Hey Joan!
    Wat een tegenstellingen zijn er toch in de wereld, dat maakt jou reis daar ook voor ons duidelijk. Het is mooi om te zien dat jij en de rest van de vrijwilligers jullie taak met zo veel liefde vervullen, maar ja, wat wil je ook met zulke schatjes van kinderen. Ik wil er niet aan denken wat sommigen van hen nog allemaal mee moeten maken. Gelukkig ben jij er om ze in ieder geval nu te helpen! Daarnaast zet je mensen aan het denken, mij in ieder geval wel. Keep up the good work! Dikke kus Maartje

  • 04 November 2005 - 20:09

    Cor Stiphout:

    Beste Joan, prachtig dat er toch goed werk gedaan kan worden en dat het huis toch in orde komt.
    Volgens Uthando zijn er op dit ogenblik 11 kinderen in de V.S. om geld voor de herbouw van Agape op te halen en komen 9 dagen op de terugreis in Nedreland voor hetzelfde doel! Hopelijk is er dan geld genoeg om het huis goed in te richten.
    Veel succes verder en ik zie je verdere berichten met spanning tegemoet en doe aan alle anderen, o.a. Linda de hartelijke groeten!

  • 12 November 2005 - 17:03

    Olga:

    Hey lieve Joan!
    Wat ontzettend geweldig om te lezen wat je daar allemaal voor goeds doet! Ik ben heel trots op je! Vanaf de SPW was al duidelijk hoe ontzettend veel je in je mars hebt! Super! Ga zo door! Dikke x en hoop na die tijd weer eens af te spreken... is alweer zo lang geleden!!!! X

  • 17 November 2005 - 19:13

    Loes De Keizer:

    Lieve Joan,
    Ik heb al eerder hier iets van me laten horen, maar deed kennelijk iets niet goed. Hier een nieuwe poging. Wat ontzettend leuk om de fotoos van jullie te bekijken, op reis met andere bekende gezichten en de fotoos van Agape. Helaas krijg ik na twee fotoos wit, maar dat zoek ik nog wel uit. Veel succes en ik blijf je volgen! Groetjes van Loes.

  • 21 November 2005 - 21:49

    Michel:

    Hi Joan,

    Super om te lezen! We zijn met Uthando (www.uthando.nl) inderdaad hard bezig; de 10 kinderen die nu in de VS zijn om geld voor het nieuwe Agape in te zamelen komen van 17 t/m 26 december naar Nederland om ook hier hun verhaal te vertellen en hun liedjes te zingen. Het gaat supergoed en we zijn hard op weg om het benodigde geld voor de herbouw en alle kosten voor 2006 te dekken.

    Heel veel succes de rest van je tijd!

    Groetjes,
    Michel

  • 07 December 2005 - 20:47

    Wilma:

    Ben je nu in ons huis?
    Liefs,
    Wilma

  • 10 December 2005 - 15:49

    Berthe:

    hey ex-roomie!volgens mij is het tijd voor een update...heel benieuwd hoe het nu met je is, en met lin, en met diaan!ik blijf je checken,dikke kus bert! (geef lin een dikke knuffel van me, hoe is het met r?)XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

22 November 2006

16 December

24 Oktober 2006

Sani pass

11 Augustus 2006

Verhuizing

30 April 2006

De wereld als prullenbak

27 April 2006

Grensovergang
joan
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 32167

Voorgaande reizen:

29 September 2005 - 29 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: