My new journey - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van joan lufting - WaarBenJij.nu My new journey - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van joan lufting - WaarBenJij.nu

My new journey

Door: Joan Lufting

Blijf op de hoogte en volg joan

20 Februari 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Maar toen was mijn reis ineens veranderd van een druk reisschema en vrijwilligerswerk tot een enorm grote persoonlijke reis samen met Shannon. Ik zat weer in Shongweni, de plek waar mijn hele reis begonnen is en waar mijn reis ook weer verder gaat.

De cottage waar Shannon en ik in wonen is een klein en knus huisje. Het heeft alles wat we nodig hebben: een woon-, slaap-, badkamer en keuken. Het huis staat in een vallei; Shongweni valley, wat deel uitmaakt van ‘the valley of a thousand hills’ dit gebied wordt overal op de landkaart van Zuid-Afrika aangegeven. Tegen de heuvels van de vallei groeien bomen, een rivier stroomt door de vallei, door onze achtertuin. Grote, oude bomen, struiken met bloemen en overal om ons heen een groot assortiment aan dieren zoals een ijsvogel (zo een die je op tv bij de postcodeloterij ziet), een slang in de douche, vogels door de woonkamer, een aap op de deurmat, gekko’s, spinnen en kikkers in huis, reigers aan de oever van de rivier, visarends en ooievaars door de lucht en mega mieren op het aanrecht......
De hitte is hier soms ondragelijk in de regentijd. Een aantal weken geleden was het hier ’s nachts 37 graden! Gelukkig hadden Shannon en ik net twee dagen er voor een ventilator gekocht. Anders waren we weggesmolten....dat weet ik zeker. Net als de temperaturen hier zijn de regens ook extreem. Soms regent het de hele nacht heel en heel hard. Dan worden de paden rivieren en treedt de rivier buiten zijn oevers. Vorige week regende het zo hard dat het huis van Shannons oom onder het water kwam te staan. We hebben allemaal geholpen om het huis zo goed als watervrij te krijgen en dit terwijl het buiten regende en onweerde en wij geen stroom hadden. Soms blijft de stroom wel 4 dagen weg.

14 februari of te wel Valentijnsdag. In Nederland niet zo’n hype, maar je moet hier eens komen!! Carol, de moeder van Shannon kwam 2 weken geleden met de vraag wat ik met valentijnsdag voor Shannon doe. Ik keek haar aan alsof ze gek was geworden. Zij was het die me vertelde dat het hier heel belangrijk is en dus besloten we om samen wat te gaan organiseren. Zij voor haar man David en ik voor Shannon. We bedachten een etentje op het strand bij een restaurant, maar toen dat veel te duur bleek te zijn, besloten we het zelf te gaan organiseren. We namen contact op met de eigenaar van de vuurtoren op Umhlanga beach (spreek uit: oemshlanga). Wij kregen uiteindelijk een permit om daar onze tafel op te zetten en zij zouden zorgen voor security (dit voor de veiligheid tegen de criminaliteit). Die dag deden we de boodschappen en bereidden we het eten voor. De tafel, stoelen, wijn- en champagneglazen, de decoratie, het eten, alles deden we in de landrover en reden naar de kust waar wij onder toezicht van vele nieuwsgierige mensen de boel opzetten.
Toen kwamen Shannon en David aangelopen, ze waren heel erg verrast en wisten van niks! Het was een hele geslaagde avond, met een geweldige moonrise, het geluid van de golven op de achtergrond en heerlijk eten....

Door de weeks werk ik op de Buiten Schoolse Opvang op de Roseway Waldorf School. Het broertje van Shannon, Aco, zit op deze school. Het zijn geweldige kinderen en ik heb geweldige collega’s. De sfeer is hier heel erg goed.

Afgelopen weekend zijn Shannon en ik samen naar de botanical gardens geweest, waar we heerlijk hebben ontbeten en gewandeld. De aantallen en soorten bomen, struiken en bloemen die hier groeien zijn ongelofelijk. Als je toevallig in Zuid-Afrika bent en toevallig langs Durban komt: Ga hier dan naar toe! Helaas was het 38 graden en veel te warm om ook maar iets te doen en moesten we na elke 10 minuten lopen een pauze nemen. Gelukkig gingen we die middag bij Shannons tante lunchen en konden we afkoelen in het zwembad in de achtertuin....

29 Maart vlieg ik naar Zambia hier ga ik 6 weken samen met Maartje H. en Annelot reizen door o.a. Zambia en Malawi. Dan vlieg ik 10 mei terug naar huis en komen in Juli en Augustus mijn ouders. We gaan dan reizen door Zuid-Afrika en Mozambique. Allemaal leuke vooruitzichten!

Veel liefs Joan

Bekijk de foto's op:
http://spaces.msn.com/members/JoaninAfrika/

  • 20 Februari 2006 - 20:02

    Nanda:

    Heej Joan,
    Wat een geweldige verhalen allemaal!! wat er allemaal niet kan gebeuren hè!! Ik vind het helemaal geweldig voor je, jij en Shannon... Wanneer gaan wij hem zien?? haha

    Nou meis, tot snel!!
    liefs Darrin Nanda en een dikke knuffel van Roxy

  • 21 Februari 2006 - 13:04

    Ruth:

    Hey Joan,

    Leuk om weer wat van je te horen. Het was alweer een tijdje stil. Ik ben blij dat je het enorm naar je zin hebt....Vermaak je nog maar even, want het is zo voorbij....

    Veel liefs en tot gauw,

    Ruth

  • 22 Februari 2006 - 17:07

    Judith:

    Lieve joan ik ben zo gelukkig dat jij je zo gelukkig voelt!! Ik zou je heel graag willen zien, maar helaas gaat dat niet. Sorry!! hele dikke zoen juutje

  • 23 Februari 2006 - 15:16

    Linda:

    Hey Joan,

    Wat goed om weer van je te horen. Ben heel blij dat je het zo naar je zin hebt. Doe ze daar allemaal maar de groetjes.

  • 26 Februari 2006 - 22:01

    Yeun:

    Het is een droom van mij, die jij waar maakt! Fantastisch Joan, geniet van alles.
    Liefs x Yeun

  • 13 Maart 2006 - 19:51

    Wilma Lauteslager:

    Geniet zolang het kan! Heerlijk voor je. Groetjes,
    Bob, Ivo en Wilma
    Mhofu
    Marloth Park
    Zuid-Afrika

  • 22 Maart 2006 - 17:02

    Annelot:

    ja scheet, daar gaan we inderdaad bijna! Super spannend en helemaal leuk! Het is nu echt aftellen. Tot strakkies, nog effe.. Dikke kus!!!

  • 24 Maart 2006 - 15:56

    Annelot:

    Dag lieve Joan! Erg lief van je dat je ook aan de dieren denkt die inderdaad hun grond met ons delen!:) heel erg gaaf dat we nu onze eerste echte reservering hebben! Op naar Eureka! ;)
    Liefie, dikke(K) en tot over 5 nachjes slapen!!! Annelot

  • 27 Maart 2006 - 19:49

    Annelot (again!):

    2 nachtjes.... :) heb je geprobeerd te bellen na je smsje, maar kwam er niet door... Overmorgen(!) knuffelen we live!!! Dag schatje, geniet nog even van Shannon. Kus.

  • 28 Maart 2006 - 08:22

    Ingrid Lufting:

    Hou Joan,

    Ik lees nogmaals je laatste verslag ( hier vanuit mijn werkplek, waar ik verlang naar Afrika) .
    Nu op een totaal andere wijze dan voordat ik naar Zuid Afrika ging.
    Dankzij je lieve pa en ma heb ik kunnen genieten van dit prachtige land en de onbeschrijflijke mooie natuur. Ik mis het echt, als ik zo jouw verslag lees ( het is hier regenachtig en grijs ).
    Nog bedankt voor jouw en Shannons'gastvrijheid.

    Ik hoop jullie nogmaals te bezoeken in de toekomst en hoop dat we dan wat meer dingen kunnen ondernemen.

    Het was desalniettemin een geweldig leuke ervaring en ik heb het ontZettend leuk gehad.

    DE tijd vliegt en je gaat alweer bijna naar Zambia!!

    Ik ben benieuwd en ook wat jaloers op je.

    Ik wens je een goede reis en GENIET ervan !!


    Veel liefs ( ook voor Shannon veel kusjes. Ik kijk er echt naar uit, om Shannon weer te zien in Holland. Ik zal hem opwachten met een warme das.. ).


    kusjes Ing !!

  • 23 Juni 2006 - 14:53

    Susanne (moeder Sem):

    hoi lieve Joan,
    ik heb een tijd het draadje niet gevolgd, maar zie dat je weer volop aan het reizen bent (geweest). leuk om te lezen... ik ga zo naar de zomerborrel van het kdv en kijk er altijd naar uit Sem weer te zien. is zo'n schatje (hihi). vorige week is hij 2 geworden. gaat hard...
    geniet van je verblijf in Africa...
    groet Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

22 November 2006

16 December

24 Oktober 2006

Sani pass

11 Augustus 2006

Verhuizing

30 April 2006

De wereld als prullenbak

27 April 2006

Grensovergang
joan
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 32157

Voorgaande reizen:

29 September 2005 - 29 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: